Historien

Stiftelsen Sykehusbarn er en stiftelse, etablert i november 2011 av Magne Helander og Trond E. Hansen. De var begge fedre til jenter med alvorlig kreft diagnose.

Deres opplevelser av hvordan alvorlig syke barn og deres familier kunne bli møtt, helt forskjellig avhengig av hvilken diagnose barnet hadde fått, gjorde så sterkt inntrykk på disse to at de startet Stiftelsen Sykehusbarn. De ønsket å gjøre en forskjell for barn på sykehus.

Stiftelsen fikk et enormt engasjement fra folk over hele Norge, spesielt på Facebook hvor Magne skrev svært åpent og ærlig om hvordan han gikk gjennom den vanskelige sykdomsperioden med sin datter Ylva. Han vinklet den vanskelige erfaringen ved å miste et lite barn til noe positivt i livet hans, og en erfaring han ikke ville vært foruten.

Magne mistet datteren sin Ylva 6. november 2013. Han er styreleder i stiftelsen. Trond Espen Hansens datter Elisa fylte 8 år i 2018. Han trakk seg ut av stiftelsen høsten 2015.