10. jun 2020

Sang og spilte inn 20 875 kroner til barn og unge på Ålesund Sykehus

På morsdagen inviterte ansatte ved Ålesund kulturskole til sin årlige veldedighetskonsert. I år gikk overskuddet uavkortet til Stiftelsen Sykehusbarn.

Her ser vi de ansatte ved Ålesund kulturskole som deltok på konserten i Spjelkavik kyrkje. Foto: Ålesund Kulturskole

Også vokalgruppa Frisk Bris, Vokalgruppa Flyt og kantor Ane Fagerlund Rypdal sørget for musikalske innslag i Spjelkavik kyrkje. Konserten Mosaic ble arrangert i samarbeid med kulturutvalget i Spelkavik kyrkje med støtte fra Creo Møre og Romsdal og Sunnmørsposten.

Øremerket Ålesund sykehus

Det er ikke første gang de ansatte ved Ålesund kulturskole inviterer til konsert for en god sak. Før den femte konserten i rekken, ble det bestemt at årets overskudd skulle gå til Stiftelsen Sykehusbarn. Ålesund kulturskole jobber først og fremst med barn og unge, og Stiftelsen Sykehusbarn ble dermed et naturlig valg. Det innsamlede beløpet er øremerket barn og unge på Ålesund Sykehus.

- Det er flott at lokale aktører tar initiativ og samler inn penger for å støtte barn og unge på sykehus i sitt lokalmiljø. Sammen kan vi få utrettet mer. Nå skal vi fortsette arbeidet med å skape gode opplevelser på Ålesund sykehus, sier Siri Fuskeland Hafsteen, daglig leder i Stiftelsen Sykehusbarn.

Musikk kan lindre smerte

Selv om konserten er ved veis ende, summer tonene videre på sykehusene. Forskning viser at musikk både lindrer smerte, stimulerer det friske og påvirker sykehusmiljøet positivt. Derfor engasjerer Stiftelsen Sykehusbarn seg både i musikkterapi og musikkvandring, i tillegg til andre aktiviteter som, ansiktsmaling, kodeklubb, premier og gaver.

Ønsker du eller din bedrift å støtte arbeidet til Stiftelsen Sykehusbarn? Kontakt oss på  hjelp@sykehusbarn.no